Friday, February 1, 2013

1 November 2012 - The day Carrefour said goodbye to Malaysia Retail Industry

Seperti yang dikatakan tajuk di atas, Carrefour telah diambil alih oleh syarikat Jepun, Aeon Co. Ltd. pada 1 November 2012 yg lepas dan nama Carrefour telah ditukar kepada Aeon Big (lihat gambar di bawah). Sebab pengambilalihan tidak pula diketahui, mungkinkah sebab Carrefour Malaysia mengalami kerugian??


Utk gmbr lebih jelas: http://www.carrefour.com.my/co-profile.html

And as far as i know, syarikat Aeon ni juga miliki supermarkets Aeon Jusco seluruh Malaysia. This maybe a bit of sad news to Malaysia consumers sebab 2 perkara:

- Harga makanan /barang dapur (groceries) di Aeon Big ini mungkin lebih mahal dari harga barang groceries di Carrefour atau Giant sebab jika kita lihat harga barang-barang groceries kat pasaraya Aeon sedia ada memang lebih mahal.

- Kurang saingan; as far as i know bila ada banyak saingan untuk sesuatu produk customers akan untung sebab byk syarikat yg akan bersaing dan harga akan kurang. Bila kurang saingan perkara sebaliknya dijangka akan berlaku. Dengan pengambilalihan Carrefour ini oleh syarikat yg sama yg mengendalikan supermarket Aeon, maka kuranglah satu saingan antara syarikat-syarikat retail di Malaysia.

SN: Ini adalah pendapat peribadi dan tidak semestinya betul. Apepon harap tiada lagi syarikat yg jadi mcm Carrefour ini...Jika anda tahu sebab apa Carrefour ini diambilalih oleh Aeon jgn lupa utk beritahu di bhgn komen ye..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...